1. Hem
  2. Artiklar
  3. Webbshop
  4. Marknadsföring
  5. Öka konverteringen i webbshopen med direktlänkar
  •  2022-05-05
  • Juri Salminen

Marknadsföring i sociala medier

För att lyckas med din e-handel räcker det inte att starta en webbshop och fylla den med artiklar - du måste även marknadsföra den. Det finns många olika kanaler för marknadsföring, men oavsett vilken eller vilka kanaler du väljer, så är det viktigt att du hänvisar kunden till artikeln du marknadsför. Ju kortare och enklare köpresa, desto större chans till konvertering.

På sociala medier som Facebook och Instagram är det i regel enskilda artiklar som du lägger upp bilder på, men om du inte länkar till webbshopen, så är chansen minimal att kunden gör något mer än möjligtvis gillar bilden.

Länkar du till webbshopens förstasida och artikeln inte syns där, så måste kunden ändå försöka hitta artikeln. Sannolikheten för att någon skulle göra det är väldigt låg och risken är stor att det istället skapar frustration och att kunden lämnar sidan.

Konverteringsgraden för inlägg på sociala medier är enligt vår statistik ganska låg, omkring 1%. Till skillnad mot trafik från Google som ligger på c:a 3%.

Att konverteringsgraden är högre för trafik från Google beror till stor del på att kunden aktivt sökt efter något som lett till den hamnat på din sida, till skillnad mot trafik från sociala medier där din post bara dyker upp i någons flöde. Sannolikheten för att kunden ska vara på köphumör just när ditt inlägg dyker upp är inte lika stor. Men väcker inlägget tillräcklig nyfikenhet och intresse, så ökar förstås chanserna. Har inlägget en länk direkt till artikeln på webbshopen, så ökar chanserna till konvertering rejält.

Vi har kunder som postar flitigt på sociala medier med fina bilder och trevliga texter, men utan länkar, och för dessa kunder utgör trafik från sociala medier mindre än 5% av den totala försäljningen. För kunder som länkar direkt till artikeln på webbshopen utgör försäljningen från sociala medier över 50% av den totala försäljningen.

För att lyckas konvertera spontanshoppare gäller det att göra köpresan så kort och enkel som möjlig och det effektivaste sättet är att leda kunden rätt från början.

Det finns med andra ord mycket att tjäna på att direktlänka till artikelsidan i webbshopen. Och det tar inte många sekunder att göra det.

Så här kopierar du artikelsidans länk (URL/adress):

Kopiera artikelsidans adress och klistra in i ditt inlägg

Leta upp artikeln i din webbshop och klicka dig in på dess sida. I webbläsarens adressfält ser du adressen (URL'en) till artikeln. Kopiera hela adressen och klistra in i ditt inlägg på Facebook, Instagram eller var du nu marknadsför artikeln.