Man kan hämta nya artiklar till sitt artikelregister från sortimentet hos en leverantör. Leverantören lägger till de artiklar i kundens sortiment som skall användas.
I sortimentshanteringen visas de artiklar som finns i artikelregistret:
Med knappen 'Hämta sortiment' så uppdateras artiklarna och nya artiklar hämtas och sparas i artikelregistret:
För att styra hur artiklar skall skapas, så gör man inställningar på fliken 'Egenskaper':
Klicka på knappen 'Hämta sortiment', och man får följande frågor:
Svara 'Ja'. Nästa fråga:
Svara 'Ja' även på denna. En fråga till:
Om man svarar 'Ja' så uppdateras priserna på befintliga artiklar, med det försäljningspris som leverantören lagt in i artikeldatabasen. Svarar man 'Nej' så sker ingen uppdatering. Men nya artiklar som skapas får leverantörens rekommenderade försäljningspris.
Och sista frågan:
Denna är en sammanfattning av de frågor man besvarat, som en sista kontroll innan inläsning. Svara ja så start inläsningen och sortimentet är därmed uppdaterat.