För att underlätta kontakter mellan Tophoes huvudkontor och butikerna, finns det en chattfunktion som är integrerad i eXcellence, både i huvudprogrammet och kassan.
Funktionen aktiveras i Arkiv->Egenskaper:
Välj 'Fler egenskaper':
Bocka i 'aktivera chatt':
Spara genom att trycka på knappen 'Ok', och därefter stänga Egenskaper.
I statusraden visas att chatten är aktiverad:
Genom att klicka på den gröna knappen, så öppnas chatt-fönstret:
Här kan man skriva ett meddelande och skicka till Topshoes huvudkontor. Exempel:
När man får ett meddelande från Topshoes så kommer det att visas med en röd text:
Då kan man klicka på den röda knappen och meddelandet visas.
I kassafunktionen så visas det på följande sätt att chattfunktionen är aktiverad:
Vill man skicka ett meddelande till Topshoes, så klickar man på den gröna knappen för att öppna chattfönstret.
När man får ett meddelande, så visas det på följande sätt, genom att följande meddelanden kommer att visas växelvis (blinka):
Klicka på 'textknappen' så öppnas chattfönstret.