När det kommer till metadata, så har eXcellence och webbshoppen stöd för både meta-description och meta-keywords på flera ställen i webbshoppen, men enligt flera källor på nätet, så ignoreras meta-keywords sedan några år tillbaka av bland annat Google, så vår rekommendation är att fokusera på meta-description.
Följande vyer i webbshoppen har i dagsläget stöd för metadata:
För att lägga till metadata för startsidan, välj Verktyg -> Övriga funktioner -> Underhåll webbshop.
Välj fliken Webbplats grunduppgifter.
Klicka på Startsida texter.
Texten som ni anger under Beskrivande text kommer vara synlig för besökaren, men Meta beskrivning och Meta nyckelord syns bara i koden.
I den beskrivande texten kan ni använda er av rubriker genom att omgärda ett ord/stycke med respektive HTML-tagg som ni ser här ovan. Använd endast en H1-rubrik per sida! Övriga rubriker/taggar kan användas i fritt antal.
OBS! Använd inte HTML-taggar i meta beskrivning eller meta nyckelord! OBS!
För att ange metadata för kategorisidorna (även kallat galleriet eller produktkatalogen), välj Verktyg -> Övriga funktioner -> Underhåll webbshop.
Välj fliken Kategorier.
Metadata anges för respektive kategori, så vänsterklicka för att markera vilken kategori du vill redigera. När önskad kategori är markerad, vilket indikeras av att bakgrunden blir blå, högerklicka och välj Mall för utökad text.
Du får du upp samma fönster som för startsidan och det hela fungerar på samma sätt.
Observera att ifall du skriver en egen text för en kategorisida, så måste du även ange dess rubrik och typ av rubrik (ex. H1) själv!
Metadata kan även anges för respektive artikel och för att få upp fönstret ”Fri text” för en enskild artikel, öppna artikeln i från artikelregistret och välj fliken Internet.
Klicka på Meta-uppgifter, så får du upp fönstret Fri text.
Observera att fältet Beskrivande text inte används för enskilda artiklar, så ange inte något här då det ändå inte kommer att visas någonstans.