1. Hem
  2. Artiklar
  3. Butikssystemet
  4. Övrigt
  5. Returorderhantering med bonuskuponger (kundanpassning LVS)
  •  2021-04-27
  • Anders Kjellberg

Det finns två sätt som behöver hanteras vad gäller weborderreturer, där bonuskuponger är inblandade: 

  • Variant 1: om kunden har outnyttjad bonus kvar får ursprungliga köpet, så skall bonusen räknas ned på ursprungskupongen med den del som returen avser. Kunden erhåller hela returbeloppet
  • Variant 2: om kunden redan använt sin bonus på det ursprungliga köpet, så skall nyttjad bonus (med den procentsats som gällde vid köpet) dras av på returbeloppet. I detta fall finns ju ingen kupong (=bonus) att dra det ifrån, då kunden redan nyttjat det för ett annat köp.

Tills vidare så det oklart hur variant 2 skall hanteras.

Nedanstående beskrivning gäller när det är bonuskuponger inblandade i ordern. 

Så här gör man hanterar man returorder. Öppna plocklistan och välj knappen 'Returorder':

Slå in det returordernummer som skall hanteras, tryck Enter eller 'Sök':

Då visas returordern:

 

OBS! Om en order INTE innehåller någon bonuskupong, så visas inget under rubriken 'Skapade bonuskuponger'. 

Om ordern innehåller en bonuskupong, som inte har utnyttjats, visas följande meddelande:

Klicka på 'Godkänn', och returen godkänns.

Om returordern innheåller en bonuskupong som rdan utnyttjats, så blir hanteringen så här. Man får meddelande om var kupongen har avbokats.

Klicka på 'Godkänn' för att godkänna returen.

Statistik uppdateras samt att de returnerade artiklarna läggs in på lager igen på Etterstad.