1. Hem
  2. Artiklar
  3. Webbshop
  4. Marknadsföring
  5. Ökad kundlojalitet och konvertering med rabattkuponger och bonussystem
  •  2021-03-17
  • Juri Salminen

För att försöka boosta försäljningen i fysiska butiker och i webbshopen använder man sig ofta av olika slags erbjudanden som ger något slags rabatt. Ett vanligt sätt är att man sänker priset på en eller flera artiklar och marknadsför detta i butiken, hemsidan och i olika sociala medier.

Många använder sig av kundklubbar där medlemmarna får en bonus på varje köp som görs i fysisk butik eller i webbshopen. Bonusen kan sedan användas antingen i webbshopen eller i den fysiska butiken. Främsta syftet med en kundklubb är att samla på sig ett kundregister som man sedan kan bearbeta på olika sätt, oftast via nyhetsbrev eller SMS. 

Rabattkuponger, eller rabattkoder som de även kallas, är ytterligare ett sätt för att öka konverteringen, men kan med fördel användas för att kompensera en missnöjd kund. Det kan handla om en kund som fått vänta länge på sin beställning eller en kund som fått fel storlek, eller vad det nu kan vara. Att då enkelt kunna skicka en rabattkupong som ger exempelvis fri frakt på nästa köp kan vara ett billigt och enkelt sätt att omvända en missnöjd kund till en nöjd återvändande kund.

Rabattkuponger kan användas som en välkomstbonus för att driva nya medlemmar till kundklubben där lockbetet är en rabattkupong som ger ex. 5% på nästa köp.

Rent tekniskt finns det två typer av kuponger i eXcellence: bonuskuponger och rabattkuponger, men bägge ger slutkunden en rabatt som de kan använda i antingen webbshopen eller i den fysiska butiken.

Bonuskuponger kan i dagsläget endast skapas av eXcellence i samband med köp i fysisk butik eller när en webborder slutförts. Bonuskupongens värde skapas baserat på den vid tidpunkten aktuella procentsatsen och returneras alltid i kronor. Bonuskupongerna är alltid knutna till en kund och för att användas måste kunden vara identifierad.

Rabattkuponger (rabattkoder) kan skapas både i eXcellence och via vårt API. Rabattkupongerna är mer flexibla och kan ge en rabatt i form av ett fast belopp i kronor eller i procent, på en hel order, specifika artiklar eller på fraktkostnaden. En rabattkupong kan användas en eller flera gånger och ha en begränsad livslängd, men de är inte knutna till någon kund utan användas genom att man på ett eller annat sätt anger kupongens kod (rabattkoden). Rabattkoden kan skapas manuellt, ex. BLACKFRIDAY2021, eller automatiskt.

Tveka inte att kontakta oss om du vill komma igång med en kundklubb.