1. Hem
  2. Artiklar
  3. Butikssystemet
  4. Allmänt
  5. Konteringsfunktioner i eXcellence butiksdatasystem
  •  2022-11-01
  • Anders Kjellberg

eXcellence butiksdatasystem innehåller kraftfulla funktioner för att kunna göra kontoinställningar. Dessa används primärt för hanteringar vid integrationer mot olika redovisningssystem t.ex. FortNox, via SIE-filer

Det kräver kunskap och kan vara komplext att lägga upp eller ändra, så vi rekommenderar att man tar Flexicons hjälp för att göra dessa inställningar. Att göra ändringar i befintliga upplägg kan leda till oönskade resultat.

Grunden för konteringsfunktionerna är kontoplanen, som hanteras på följande plats:

Så här lägger man till och underhåller konton:

Om kontot skall hantera resultatenheter, så skall detta bockas i.

För att kunna hantera mer avancerade upplägg, så kan man använda funktionen för 'Avvikande kontorn' Det betyder att man med ett huvudkonto, kan styra konteringen till ett annat konto baserat på säljstället,

Ett exempel, där huvudkontot 1940 skall ersättas med 1930 på säljställe 4:

Konteringar för betalningssätt görs på följande plats:

Varje aktivt betalningssätt skall ha ett konto:

Detsamma gäller för utbetalningskoder samt eventuella speciella konteringar på artikelgrupper:

I säljställeregistret ställer man in uppdelning på företag sam eventuella resultatenheter:

Företagskoder måste även finns i företagsregistret:

Dessa uppgifter används bl.a. vid schemaläggning.

För generella funktioner så läggs konteringar in i Egenskaper:

Öppna fliken 'Bokföring, och lägg till önskade konton:

 

Med knappen 'Sammanställning ...' får man en helhetsbild av hur konteringarna är inställda. Man erhåller två frågor:

Exempel på utskrift: