1. Hem
  2. Artiklar
  3. Webbshop
  4. Marknadsföring
  5. Vad är sökmotoroptimering (SEO)
  •  2020-11-20
  • Juri Salminen

Syftet med sökmotoroptimering, eller Search Engine Optimization (SEO) som det heter på engelska, är att strukturera sidorna och dess innehåll på ett sätt som gör att Google lättare kan tolka innehållet och därmed ranka (placera) dina sidor högre upp i Googles sökresultat för de relevanta sökorden. Ju högre upp dina sidor kommer i Googles resultatlista, desto större chans att besökaren klickar på just din sida.

Om du vill satsa långsiktigt och seriöst på din webbshop eller skyltfönster, rekommenderar vi att du ägnar tid åt att skapa bra innehåll. Det kräver mest arbete, men lönar sig i längden.

Det finns inga enkla genvägar för att ranka högt på Google utan det kräver arbete. Det handlar i första hand om text som tydligt beskriver din produkt/sida för besökaren. Ett tips är att beskriva produkten som om den inte hade någon produktbild.

Google förstår inte att produktbilden, som klart och tydligt visar en svart damsko i skinn är just en svart damsko i skinn. Än mindre de enskilda detaljerna som är unika för just den här skon, ex. att den har en dragkedja av plast, att skinnet är mjukt och att sulan är av mjukt gummi.

Att det för dig är självklart att produkten är en svart damsko i skinn är obekant för Google, om du inte uttryckligen skriver det. Även om du använder dig av egenskaper i eXcellence där du kryssar i olika attribut som gäller artikeln, så är det bra om du även beskriver dessa egenskaper.

Google indexerar den mesta texten på din sida, så ju mer text, desto större sannolikhet att någon av dina sidor dyker upp i sökresultatet. Finns det ingen text att indexera, så finns det heller ingen större chans att dyka upp i sökresultatet.

Ange en säljande text i metabeskrivningen

Det finns som sagt inga magiska trick för att få dina sidor att ranka bättre och även om det fortfarande går att fuska, så jobbar Google hårt för att försöka hitta och straffa sidor som fuskar. Det enda ”magiska” som existerar och som bör användas är ”meta beskrivningar”, som är ett, för besökaren, dolt fält på sidan, men som Google läser. Syftet med detta fält är att ge en kort, säljande beskrivning av artikeln och Google använder ofta denna beskrivning i sökresultatet. 

En metabeskrivning bör inte vara längre än 150 tecken.

Läs mer om hur du lägger in metadata i eXcellence här: Sökmotoroptimering med hjälp av metadata.

Vi rekommenderar att du hellre lägger ner mycket tid på ett fåtal artiklar istället för att ösa ut hela ditt artikelregister utan några beskrivningar alls.

Precis som de flesta av oss, så gillar även Google nyheter, så att kontinuerligt publicera nya artiklar med unika texter uppskattas både av besökare och Google och ju unikare innehåll desto bättre. Försök tänka kvalite framför kvantitet.

Men självklart går det bra att publicera hela ditt artikelregister utan några beskrivningar alls. Det är inget fel med det och det går alldeles utmärkt att uppdatera artiklarna efter hand med både beskrivningar och nya bilder.